Volem una energètica pública catalana

Ens trobem en un context mundial de crisi climàtica, on es comença a notar l’escassetat de les matèries primeres i on les empreses de l’oligopoli elèctric juguen al joc de l’especulació escalant els preus de l’electricitat per augmentar el seu benefici privat, amb el beneplàcit dels governs, rebent ajuts públics per verdejar les seves marques malmetent el territori com a Samalús. No volen canviar res per seguir mantenint la clau de l’aixeta. Mentrestant, som nosaltres les que, com sempre, n’acabem pagant les conseqüències.

La nova factura elèctrica tarifària són guanys pels de sempre. Una pujada del 13,2% per la majoria de la població i directe a les butxaques d’uns pocs:

• Beneficis d’Endesa al 2020: 1.394 milions d’euros. Aznar, Acebes, Felipe González... us sonen? Iberdrola va tenir uns beneficis de 3.610 i Gas Natural 1.026 milions d’euros...
  • Mentrestant al país tenim un 23,6% de pobresa energètica.

L’electricitat ha de ser un dret bàsic garantit. L’objectiu del subministrament elèctric ha de ser satisfer les necessitats de la gent i caminar decididament cap a una transició ecològica i no que un fons d’inversió i polítics corruptes s’enriqueixin amb l’augment de les factures a la gent treballadora. Només si els recursos naturals i els serveis bàsics com l’energia estan sota control de la gent, tothom podrà tenir-hi accés. Ens cal planificar nacionalment el nostre model energètic i establir una energètica pública, amb una governança democràtica, transparent i compartida. Una empresa energètica pública catalana a partir de fonts d’energies renovables que tingui el control públic de tot el cicle de producció, distribució i comercialització de l’energia, amb l’objectiu que els subministraments bàsics siguin un dret garantit per a tota la població, no una mercaderia i que pugin ser també accessibles a tothom.

Com a CUP no tenim representació a l’Ajuntament de Cànoves i Samalús i no podem presentar mocions, però els farem arribar la nostra proposta per demanar que com a municipi ens sumem a la petició a la Generalitat de crear una energètica pública. Us hi sumeu?